Wijzigingen Waarderingskader
Eerste Opvang Anderstaligen
Veranderingen per 1 augustus 2024
Wat is er veranderd?
Wat is er veranderd?
De wijzigingen
OP 0.1
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheid Nederlandse taal (mondelinge taalvaardigheid, lezen, schrijven, begrippenlijst en taalverzorging) een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Het aanbod sluit aan op het niveau van de leerlingen bij binnenkomst van de school. Het leren van de Nederlandse taal in brede zin staat centraal en de leerinhouden zijn daarop afgestemd. Voor Nederlandse taal is de inhoud van het curriculum gebaseerd op de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren en het vervolgonderwijs, ook als dit een andere school voor voortgezet onderwijs is, en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.
OP 0.2
OP 0.3
Checklist
Wat is er veranderd?
De wijzigingen
OP 2.2
De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling, waarbij voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt gelden. De school stelt voor elke leerling, op basis van alle leerlinggegevens, passende (streef)doelen op. Dit maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Het stelt de school in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van de leerling. De school heeft daarbij hoge verwachtingen van leerlingen. De school waarborgt daarmee voor leerlingen de ononderbroken ontwikkeling en voortgang daarin en heeft daarbij oog voor de bevordering van gelijke kansen.
OP 2.6
Checklist
Wat is er veranderd?
De wijzigingen
OP 3.1
De leraren creëren in hun lessen een (ortho-)pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn. De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen. Zij zorgen ervoor dat het niveau van hun lessen past bij het beoogde eindniveau van leerlingen. De lessen geven blijk van voldoende competentie op het gebied van de (vak)didactiek van Nederlands als tweede taal.
OP 3.3
De leraren leggen de lesstof duidelijk uit en geven de leerlingen voldoende tijd om te oefenen met de lesstof. Zij stemmen daarbij de instructie, de verwerking en het tempo van hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van individuele en groepen leerlingen. De afstemming is zowel op ondersteuning als op uitdaging gericht, afhankelijk van de pedagogische en didactische behoeften van leerlingen.
Checklist
Wat is er veranderd?
De wijziging
SKA 3.10
De school werkt samen met gemeente, COA, voorschoolse voorzieningen, voorgaande scholen, uitstroomscholen en ketenpartners door informatie over leerlingen uit te wisselen en het onderwijs in een doorgaande leerlijn te realiseren.
Checklist
Wat moet ik doen?
Belangrijk is om te controleren of de inhoud van de gewijzigde eisen nog klopt met het beleid op jouw school. Mogelijk vraagt dit om aanpassingen van het bestaande beleid.
Klik de standaarden hierboven open en neem stapsgewijs de wijzigingen en bijbehorende checklist door. Aan de hand van deze checklist controleer je de wijzigingen in je OnSpect omgeving en bijbehorende beleidsstukken. Zo weet je zeker dat je niets vergeet.