In de hiernavolgende thema’s en eisen zijn wijzigingen doorgevoerd in het waarderingskader. Er is een nieuw thema toegevoegd (OP0 Basisvaardigheden), er zijn tekstuele wijzigingen doorgevoerd inclusief het weglaten van enkele zaken (OP1 Aanbod) en er zijn enkele thema’s inhoudelijk op de schop gegaan (OP2 Zicht op ontwikkeling en begeleiding en OP3 Pedagogisch-didactisch handelen).
Op 11 oktober 2023 heeft de Inspectie van het Onderwijs een correctie doorgevoerd in het waarderingskader voor het Primair Onderwijs. In het bijgestelde kader van 1 augustus bleken enkele fouten te zijn gemaakt. Deze correctie is van toepassing op de standaarden OP2 en OP6. Klik hier om te zien wat er per 11 oktober is gewijzigd.
In onderstaande tabbladen worden de wijzigingen toegelicht. Op het eind van elk thema vind je ook een checklist waaraan je je OnSpect omgeving dient te checken.
OP0 Basisvaardigheden
Het onderwijs in basisvaardigheden bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving.
"In de nieuwe standaard Basisvaardigheden (OP0) kijken we in het funderend onderwijs naar het curriculum voor Nederlandse taal, rekenen-wiskunde en burgerschap. Het gaat erom dat er op school bewuste keuzes gemaakt worden in het plannen en uitvoeren van het curriculum op de basisvaardigheden. En vervolgens kijken we of we dit terugzien in de klas. Dat betekent onder andere dat het onderwijspersoneel zich goed kan verantwoorden over de doelen waaraan ze werken."
Wat is er veranderd?
Dit thema is volledig nieuw ingevoerd vanaf 1 augustus 2023. De onderliggende eisen zijn daarom volledig nieuw. Vanaf 1 augustus zijn deze eisen beschikbaar in je OnSpect omgeving. Deze wijzigingen hebben betrekking op OP0 voor het PO. Extra informatie en voorbeelden hoe je deze eisen kunt invullen, vind je op de website van onze partner kwaliteitszorg.nl.
De wijzigingen
De standaard OP0 - Basisvaardigheden bestaat uit een drietal deugdelijkheidseisen. De eisen zijn als volgt:
OP 0.1 - Volledig nieuwe eis
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheid Nederlandse taal (mondelinge taalvaardigheid, lezen, schrijven, begrippenlijst en taalverzorging) een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Voor Nederlandse taal is de inhoud van het curriculum ten minste dekkend voor de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.
OP 0.2 - Volledig nieuwe eis
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheden rekenen/wiskunde (getallen, verhoudingen, meten en meetkunde, en verbanden) een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Voor rekenen/wiskunde is de inhoud van het curriculum ten minste dekkend voor de kerndoelen en werkt het toe naar de referentieniveaus. Het curriculum kent een logisch doorlopende opbouw van doelen en bereidt leerlingen voor op de volgende leerjaren, het vervolgonderwijs en de samenleving. De uitvoering van het curriculum is herkenbaar in de onderwijspraktijk.
OP 0.3 - Volledig nieuwe eis
De school heeft voor het onderwijs in de basisvaardigheid burgerschap een doelgericht en samenhangend curriculum dat past bij de leerlingenpopulatie van de school. Burgerschap richt zich ten minste op bevordering van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de kennis, houdingen en vaardigheden die daarbij van belang zijn. Dat geldt evenzo voor de sociale en maatschappelijke competenties die nodig zijn in de pluriforme democratische samenleving, en de kerndoelen die daaraan gerelateerd zijn.
Wat moet ik doen?
Vanaf 1 augustus 2023 kun je aan de slag met het invullen van deze eisen. Veel van de informatie in deze eisen kwam al eerder terug in andere eisen zoals OP 1.5, OP 2.4, VS 2.1, SKA 1.4, SKA 1.5 & SKA 1.6.
Wat gaat OnSpect doen?
Wij gaan deze wijzigingen doorvoeren in jouw OnSpect omgeving. De nieuwe eisen van OP0 zijn vanaf 1 augustus 2023 beschikbaar binnen je omgeving.
Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving.
Wat is er veranderd?
Binnen OP1 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de formulering van de standaard en de eisen. De Inspectie van het Onderwijs heeft dit niet gecommuniceerd, maar er zijn wel degelijk wijzigingen doorgevoerd in de standaard OP1. Deze wijzigingen hebben betrekking op OP1 voor het VO. Extra informatie en voorbeelden hoe je deze eisen kunt invullen, vind je op de website van onze partner kwaliteitszorg.nl.
De wijzigingen
De wijzigingen zijn verschillend van aard, namelijk:
OP 1.1 - Verwijderen referentieniveau's
Voorheen bevatte OP 1.1 een expliciete verwijzing naar de referentieniveau’s. Deze verwijzing is in het nieuwe kader niet meer aanwezig. De referentieniveau’s komen vanaf nu wel terug in de deugdelijkheidseisen van OP0 Basisvaardigheden en OP2.2.
De school bereidt de leerlingen voor op het vervolgonderwijs. Zij biedt een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod.
De school bereid de leerlingen voor op het vervolgonderwijs. Zij biedt een breed en op de kerndoelen gebaseerd aanbod dat ook de referentieniveaus taal en rekenen omvat.
Tekst is aangepast
OP 1.5 - Verwijderen eis
De eis OP 1.5 is volledig verwijderd in het nieuwe kader. Voorheen had deze eis betrekking op het thema burgerschap. Met de toevoeging van OP0 is deze deugdelijkheidseis volledig geschrapt uit de standaard OP1.
Wat moet ik doen?
Belangrijk is om te controleren of de inhoud van de eisen nog klopt met het beleid op jouw school. De specificering omtrent de referentieniveaus ligt vanaf dit kader niet meer in OP1 maar in OP0 en OP 2.2. Het is belangrijk om deze focus daarom ook te verplaatsen.
Wat gaat OnSpect doen?
Wij gaan deze wijzigingen doorvoeren in jouw OnSpect omgeving. De formuleringswijzigingen worden vanaf 1 augustus doorgevoerd. De eis OP 1.5 blijft tot 1 december beschikbaar, hierna wordt deze ook verwijderd. Voer daarom je controle uit en wijzigingen door vóór 1 december.
De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.
Wat is er veranderd?
Binnen OP2 zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd met betrekking tot de strekking van de eisen. Concreet betekent dit dat er enkele zinnen zijn toegevoegd die verduidelijken wat met de eis wordt bedoeld en zijn er zinnen weggehaald om de focus binnen de standaard te verleggen. Deze wijzigingen hebben betrekking op OP2 voor het PO. Extra informatie en voorbeelden hoe je deze eisen kunt invullen vind je op de website van onze partner kwaliteitszorg.nl.
De wijzigingen
De wijzigingen zijn in verschillende eisen terug te vinden, namelijk:
OP 2.1- Eén zin weggehaald
De strekking van OP2.1 is nog altijd hetzelfde: de focus ligt op het systematisch verzamelen van informatie over de leerling. De wijziging heeft betrekking op de specifieke wijze waarop informatie voor taal en rekenen/wiskunde verzameld moest worden. Deze zin is geschrapt.
De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig.
De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen. Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig en voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde met behulp van genormeerde toetsen.
Tekst is aangepast
OP 2.2- Twee zinnen toegevoegd
De strekking van OP 2.2 is vergelijkbaar in het herziene kader vergeleken met het oude kader. Er zijn twee zinnen toegevoegd waarbij de deugdelijkheidseis verduidelijkt wordt in wat er van de school verwacht wordt. Hieronder staat de volledige tekst van de eis. De benadrukte tekst is toegevoegd in het herziene kader.
De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling, waarbij voor taal en rekenen in ieder geval de referentieniveaus taal en rekenen als uitgangspunt gelden. Dit maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Het stelt de school in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van de leerling. De school heeft daarbij hoge verwachtingen van leerlingen. De school waarborgt daarmee voor leerlingen de ononderbroken ontwikkeling en voortgang daarin en heeft daarbij oog voor de bevordering van gelijke kansen.
OP 2.8- Eis verdwijnt
De volledige deugdelijkheidseis OP 2.8 omtrent het gebruik van een ‘leerling- en onderwijsvolgsysteem’ verdwijnt. Deze eis was reeds uniek voor het reguliere PO kader in vergelijking met de VO kaders. Met ingang van deze bijstelling is deze eis niet meer expliciet verplicht voor het PO.
Wat moet ik doen?
Met ingang van deze wijzigingen wordt voor enkele eisen de focus van de eis verlegt. Belangrijk is om te controleren of je de referentieniveaus al verwerkt had in je beleid, net als de ‘hoge verwachtingen van leerlingen’. Als dit nog niet het geval was doe je er goed aan dit expliciet te verwerken in je omschreven beleid in OnSpect.
Wat gaat OnSpect doen?
Wij gaan deze wijzigingen doorvoeren in jouw OnSpect omgeving. De formuleringswijzigingen worden vanaf 1 augustus doorgevoerd. De eis OP 2.8 is tot 1 december 2023 beschikbaar in je OnSpect omgeving, hierna wordt deze ook verwijderd. Voer daarom je controle uit en wijzigingen door vóór 1 december.
Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.
Wat is er veranderd?
De standaard OP3 is in de herziene versie van 2023 volledig op de schop gegaan. De standaard is voornamelijk duidelijker en in simpelere taal geformuleerd. De inspectie heeft nu duidelijker verwoord wat er concreet verwacht wordt van de leraar in de les. Deze wijzigingen hebben betrekking op OP3 voor het PO. Extra informatie en voorbeelden hoe je deze eisen kunt invullen, vind je op de website van onze partner kwaliteitszorg.nl.
De wijzigingen
De wijzigingen komen terug in alle vier de eisen van OP3. De eisen zijn volledig op de schop gegaan. De wijzigingen zijn als volgt:
OP3 - Nieuwe omschrijving
De omschrijving van de standaard OP3 is uitgebreider geformuleerd met betrekking tot de ontwikkeling van de leerling. De definitie van OP3 is vanaf heden:
Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen en draagt eraan bij dat leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen.
OP3 - Eisen
Omdat OP3 zo rigoreus op de schop is gegaan hanteren we hierbij een andere aanpak dan bij de wijzigingen van OP0, OP1 en OP2. De oude OP3.1 is uit de omschrijving gehaald en concreet gemaakt in de nieuwe deugdelijkheidseisen. Enkele andere eisen (zoals de oude OP 3.3 en oude OP 3.4) zijn verwerkt in nieuwe eisen binnen OP3. Om deze reden hanteren we de volgende verwerkingsaanpak:
Oude OP 3.1 - Verdwijnt per 1 december 2023
Deze eis is niet meer concreet zichtbaar binnen het nieuwe kader als losstaande eis. De strekking van deze eis is verweven in de overige deugdelijkheidseisen. Deze eis zal daarom uit de OnSpect omgeving gehaald worden per 1 december 2023.
De pedagogisch-didactische visie van de school is zichtbaar in het dagelijks handelen van de leraren.
Eis vervalt
Nieuwe OP 3.1 - Volledig nieuwe eis
Deze nieuwe eis wordt toegevoegd. Deze eis zal vanaf 1 augustus 2023 beschikbaar zijn in je OnSpect omgeving. Tot 1 december 2023 heb je dus twee keer een OP 3.1 in je OnSpect omgeving staan.
De leraren creëren in hun lessen een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor de leerlingen zich veilig voelen en actief betrokken zijn. De leraren tonen hoge verwachtingen van alle leerlingen.
Oude OP 3.2 - Hernoemd naar nieuwe OP 3.2
De strekking van de nieuwe OP 3.2 is vergelijkbaar met de strekking van de oude OP 3.2. Beide eisen gaan over het structureren van de les en het afstemmen van het onderwijs. De eis OP 3.2 krijgt vanaf 1 augustus 2023 een nieuwe omschrijving:
De leraren zorgen voor een ordelijk verloop van de les en benutten de lestijd efficiënt. De leraren maken het lesdoel duidelijk. Zij monitoren tijdens de les of de leerlingen het beoogde lesdoel al dan niet halen en passen hun onderwijs waar nodig aan.
De leraren plannen en structureren hun handelen met behulp van informatie die zij over leerlingen hebben. Zij maken pedagogische en didactische keuzes en stemmen daarbij het niveau van hun onderwijs af op het beoogde eindniveau van de leerlingen. De leerstof omvat kennis, vaardigheden en attitudes en wordt in een logische opbouw aangeboden.
Tekst is aangepast
Oude OP 3.3 - Verdwijnt per 1 december 2023
De strekking van de oude OP 3.3 is verwerkt in zowel de nieuwe OP 3.1 als in de nieuwe OP 3.4. De eis zelf zal daarom verdwijnen per 1 december 2023. Tot die tijd kun je de inhoud van de eis gebruiken om de inhoud van de andere eisen aan te vullen.
De leraren creëren een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor leerlingen actief en betrokken zijn. Met geschikte opdrachten en heldere uitleg structureren de leraren het onderwijsaanbod zo dat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken. Leraren hebben hoge verwachtingen van leerlingen en geven leerlingen feedback op hun leerproces.
Eis vervalt
Oude OP 3.4 - Hernoemd naar nieuwe OP 3.3
De strekking van de nieuwe OP 3.3 is vergelijkbaar met de strekking van de oude OP 3.4. Beide eisen gaan over het afstemmen van de instructie aan de behoeften van de leerlingen. Om deze reden krijgt de oude eis OP 3.4 vanaf 1 augustus 2023 een nieuwe omschrijving:
De leraren leggen de lesstof duidelijk uit en geven de leerlingen voldoende tijd om te oefenen met de lesstof. Zij stemmen daarbij de instructie, de verwerking en het tempo van hun onderwijs af op de onderwijsbehoeften van individuele en groepen leerlingen.
De leraren stemmen de instructies, begeleiding, opdrachten en onderwijstijd doelgericht af op de onderwijsbehoeften van groepen en individuele leerlingen, inclusief op de sociale en maatschappelijke competenties. De afstemming is zowel gericht op (pedagogische) ondersteuning als op uitdaging, afhankelijk van de onderwijsbehoeften van leerlingen.
Tekst is aangepast
Nieuwe OP 3.4 - Volledig nieuwe eis
Deze nieuwe eis wordt toegevoegd. Deze eis zal vanaf 1 augustus 2023 beschikbaar zijn in je OnSpect omgeving. Als input voor deze eis kun je in ieder geval delen van de oude OP 3.1 als de oude OP 3.3 eis gebruiken om deze te vullen.
De leraren geven hun leerlingen gerichte feedback op hun gemaakte werk en op hun leerproces. Zij stimuleren de leerlingen na te denken over hun eigen ontwikkeling.
De wijzigingen in het kort
Oude eis
Wordt?
OP 3.1
Verdwijnt
OP 3.2
OP 3.2
OP 3.3
Verdwijnt
OP 3.4
OP 3.3
Nieuwe eis
Waarom?
OP 3.1
Nieuwe strekking
OP 3.2
Oude 3.2 vergelijkbaar
OP 3.3
Oude 3.4 vergelijkbaar
OP 3.4
Nieuwe strekking
Wat moet ik doen?
Belangrijk is om te controleren of de inhoud van de eisen nog klopt met het beleid op jouw school. Omdat er een aantal zaken gewijzigd zijn is het zaak hier goed de tijd voor te nemen. Gelukkig zijn de nieuwe eisen vooral duidelijker geformuleerd.
Wat gaat OnSpect doen?
Wij gaan deze wijzigingen doorvoeren in jouw OnSpect omgeving. De formuleringswijzigingen worden vanaf 1 augustus doorgevoerd. De oude OP 3.1 eis en de oude OP 3.3 eis blijven tot 1 december beschikbaar, hierna worden deze ook verwijderd. Voer daarom je controle uit en wijzigingen door vóór 1 december.