Stel ambitieuze doelen
Het begint allemaal met het stellen van ambitieuze doelen op het gebied van taal en rekenen. Deze doelen moeten verder gaan dan de minimumeisen die worden gesteld en gericht zijn op het verbeteren van de prestaties van leerlingen. Denk hierbij aan het verhogen van het percentage behaalde referentieniveaus of het verminderen van het aantal leerlingen dat onvoldoendes haalt voor centrale examens.
Integreer doelen in het school(jaar)plan
Om de focus op basisvaardigheden te behouden, moeten de doelen worden opgenomen in het school(jaar)plan. Dit plan fungeert als een leidraad voor het hele schoolteam en biedt een duidelijke richting voor het verbeteren van taal- en rekenvaardigheden. Het school(jaar)plan moet de strategieën, actieplannen en benodigde middelen bevatten om deze doelen te bereiken.
Concrete tips:
Werk samen in het bouw- (PO) of teamplan (VO)
Naast het schoolplan is ook het teamplan van groot belang. Het teamplan richt zich op de samenwerking binnen het docententeam en bevat specifieke acties en verantwoordelijkheden om de basisvaardigheden te verbeteren. Het team kan bijvoorbeeld regelmatige overlegmomenten inplannen om ervaringen en best practices uit te wisselen, en samen werken aan de ontwikkeling van effectieve lesmethoden en materialen.
Concrete tips:
VO: Maak een vakwerkplan
Elk vakgebied heeft zijn eigen uitdagingen op het gebied van basisvaardigheden. Het vakwerkplan is een kans voor vakdocenten om hun specifieke doelen en strategieën te formuleren. Binnen het vakwerkplan kunnen docenten zich richten op het integreren van taal- en rekenvaardigheden in hun vakgebied en het ontwerpen van lesmaterialen die deze vaardigheden versterken. Het delen van succesvolle praktijken tussen vakdocenten kan leiden tot een meer geïntegreerde aanpak van basisvaardigheden binnen het curriculum.
Concrete tips:
Voorbeelden van succesvolle initiatieven
Binnen scholen bestaan veel verschillende initiatieven voor het verbeteren van de basisvaardigheden. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:
- Een programma waarbij leerlingen in samenwerking met ouders worden uitgedaagd om tijdens de zomervakantie (meer) boeken te gaan lezen.
- Aandacht voor taal- en rekenvaardigheid buiten de taal- en rekenlessen: het integreren van deze basisvaardigheden in alle lessen. Dit kan in bouw- of vakwerkplannen geborgd worden.
- Thematische projecten, zoals opdrachten voor leerlingen om een eigen winkel te bedenken waarbij prijzen en kosten berekend moeten worden en promotieteksten geschreven moeten worden. Of bijvoorbeeld het maken van een eigen schoolkrant.
Aan de slag in OnSpect
OnSpect kan van toegevoegde waarde zijn bij het realiseren van ambitieuze doelen voor basisvaardigheden. Voor elk doel kan een kwaliteitsproject worden aangemaakt. Door samen te werken aan het kwaliteitsprojecten is elke stap van de aanpak en het doel van het project voor iedereen duidelijk. Er worden concrete taken opgesteld en verdeeld en via het Kanban-bord in OnSpect heeft iedereen overzicht.
De module teamplan (VO) en bouwplan (PO) kunnen worden gebruikt om het beleid vanuit de school te concretiseren naar de lespraktijk. Hoe geeft de bouw of het team vorm aan de basisvaardigheden en hoe vertaalt zich dat naar de les? Samen met je teamleden geef je vorm aan de vertaling van het schoolbeleid naar de lespraktijk. In het vakwerkplan (VO) kan dit nog verder doorvertaald worden naar het vak.