
16 april 2025
Staat van het Onderwijs 2025: Leerlingen kwetsbaar in veranderende wereld
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 16 april 2025 de jaarlijkse Staat van het Onderwijs gepubliceerd. Het rapport raakt aan een belangrijke en actuele uitdaging: Nederlandse leerlingen zijn onvoldoende ...

17 maart 2025
Wetsvoorstel verduidelijkt eisen ononderbroken ontwikkeling en kwaliteitszorg
Afgelopen week is een nieuw wetsvoorstel gepubliceerd voor internetconsultatie dat meer duidelijkheid beoogt te geven over wat er van scholen wordt verwacht op het gebied van ononderbroken ontwikkelingsproces en kwaliteitszorg. ...

11 februari 2025
Wijzigingen passend onderwijs in 2025: Leerlingen krijgen meer invloed, SOP verdwijnt
Een belangrijke verandering in het passend onderwijs staat voor de deur. Vanaf 1 augustus 2025 verdwijnt het schoolondersteuningsprofiel (SOP) als wettelijk verplicht document en krijgen leerlingen een sterkere stem in ...

17 april 2024
Staat van het Onderwijs 2024: één op de vijf scholen nog onvoldoende
De ‘Staat van het Onderwijs 2024’ schetst een kritisch beeld van het Nederlandse onderwijssysteem. Met een aanzienlijk percentage van ruim 20% van de scholen die als ‘onvoldoende’ zijn beoordeeld, roept ...

13 juli 2023
Nieuwe standaard OP0 Basisvaardigheden
Per 1 augustus 2023 wordt in het waarderingskader van de Onderwijsinspectie een nieuwe standaard opgenomen: OP0 Basisvaardigheden. De afgelopen jaren was er al meer aandacht voor dit onderwerp. In de ...

6 juli 2023
Onaangekondigde bezoeken door de Onderwijsinspectie
De Tweede kamer wil dat de onderwijsinspectie vaker onaangekondigde bezoeken aan scholen brengt. Wat brengt zo’n onaangekondigd bezoek aan effecten en implicaties met zich mee? En hoe kunnen ze bijdragen ...

31 mei 2023
Amsterdam gaat basiskwaliteit op alle scholen gelijktrekken
De stad Amsterdam zet met het vandaag (31 mei 2023) aangekondigde Onderwijs Ambities Amsterdam (OAA) convenant een belangrijke stap in de richting van gelijke onderwijskansen en kwaliteitsverbetering voor alle kinderen ...